Derfor er det vigtigt, at du har en forretningsplan

Med en forretningsplan bliver det nemmere for dig at navigere i din virksomhed og hvilke beslutninger, der skal tages, for at virksomheden på bedst mulig vis kan nå de mål, der er sat. Din virksomheds situation vil løbende ændre sig, og det vil din forretningsplan derfor også, så derfor skal din forretningsplan være fleksibel, så at den hele tiden kan tilpasses de gældende omstændigheder i virksomheden. For at have en effektiv forretningsplan skal du som virksomhedsejer gøre dig nogle vigtige overvejelser i forhold til planen. 

Hvilken værdi skaber du for kunden?

I din forretningsplan skal det fremgå, hvordan din virksomhed kan skabe værdi for dine kunder. Dermed skal din forretningsmodel/forretningsmodeller fremgå. Dette skal fremgå i meget udpenslede detaljer, så at dine kunder ikke er i tvivl om, hvad du kan tilbyde dem, og hvorfor de skal vælge lige netop din virksomhed fremfor alle mulige andre. Dette punkt kræver meget arbejde og eftertænksomhed, men det vil også helt sikkert kunne mærkes på bundlinjen, hvis du formår at være skarp i forhold til virksomheds værdiskabelse, da det specielt er denne værdiskabelse, som tiltrækker kunder.

Redegør for din virksomheds styrker og svagheder

Det skal fremgå af din forretningsplan, hvad I er gode til i din virksomhed, men også hvad I er mindre gode til. Hvilke fordele kan du tilbyde dine kunder, som får dem til at vælge din virksomhed fremfor en anden virksomhed. Hvad gør dine konkurrenter bedre end dig? Ved at redegøre for disse ting vil det være muligt for dig at sætte initiativer i gang for at forbedre, vedligeholde eller ændre forhold i din virksomhed, der hvor det er nødvendigt.

Præsenter dit budget

I din forretningsplan skal du kunne redegøre for, hvorfor dit budget ser ud, som det gør, og hvordan fremtidige resultater vil få indflydelse på tallene. Det vil sige, at du skal redegøre for, hvor virksomhedens vækst kommer fra, og hvordan virksomhedens fremtidige indtjening kommer til at se ud.

Redegør for din værdikæde

Du skal være opmærksom på, hvor du skaber værdi, og hvilken værdi der er tale om. Dette vil belyse, om du lægger kræfterne de rigtige steder, om der er et velfungerende samarbejde mellem de forskellige led i værdikæden, og om bruger du den rette metode til at måle effektiviteten i leddene. Dette vil hjælpe dig til at bruge de rette ressourcer de rette steder.

Tænk langsigtet

Du er nødt til at forholde dig til hvilke ændringer, der eventuelt kan forekomme i din branche i fremtiden, som vil få betydning for din virksomhed. Det er vigtigt at være omstillingsparat, og du er nødt til at have en finger på pulsen i forhold til tendenser i din branche, så at du ved, hvornår du skal begynde at ændre på nogle ting i din virksomhed. Du skal eksempelvis være opmærksom på hvilken struktur og hvilke aktører, der er i din branche. Der skal altid tages højde for fremtidige ændringer i din forretningsplan. Her er det også specielt vigtigt, at du ikke kommer til at kigge bagud – lad vær med at fokuser på fortiden og hvad du har gjort indtil nu. 

Indlægs forfatter: Amalie Andersen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *