Digital kundeloyalitet er afgørende under Corona-pandemien

Grundet Corona er mange virksomheder blevet mere afhængige af deres online salg, og derfor er det afgørende for dem, at deres kunder får en positiv oplevelse ud af at handle med dem, så at kunderne foretager flere køb hos dem i fremtiden. En tilbagevendende kunde udviser kundeloyalitet, men hvordan får man så sine kunder til netop at vende tilbage? Det kan du læse mere om i denne artikel, samtidig med at du får nogle konkrete gode råd til, hvordan du kan skabe kundeloyalitet hos dine kunder.

Google Consumer Insights står bag en undersøgelse, som viser, at forbrugere har højere tendens til at udvise kundeloyalitet til virksomheder, som giver adgang til digitale køb samt højhastighedsadgang til information eller anden content. 

Kundeloyalitet kan skabes på mange forskellige måde som eksempelvis via nyhedsbreve og de sociale medier, hvor kunderne hele tiden bliver gjort opmærksomme på virksomhedens tilstedeværelse og relevans. Det er særligt en god idé at investere i loyalitetsplatforme, som oftest er apps. Disse loyalitetsplatforme skaber direkte kontakt til kunden og er derfor en effektiv måde at skabe salg på. Da det er muligt at indsamle kundedata via loyalitetsplatformene, vil en virksomhed nemlig lettere kunne målrette deres kommunikation mod hver enkelt kunde og på den måde skabe mere effektivt salg.  

Der er nogle ting, man skal være opmærksom på, hvis man går og overvejer at anvende en loyalitetsplatform for at skabe digital kundeloyalitet. For det første så er den app, som skal fungere som virksomhedens loyalitetsplatform, ikke bare en app, som skal vedligeholdes rent teknisk og opdateres i ny og næ med lidt nyt content. Det er vigtigt at have en forståelse for, hvad der driver kundeloyalitet, og at man tilpasser indholdet på virksomhedens loyalitetsplatform til disse tendenser og behov. 

Derudover så skal loyalitetsplatformen være simpel, og det skal være indlysende for kunden, hvad vedkommende får ud af at anvende platformen. Det vil sige, at det skal være åbenlyst, hvilke fordele og rabatter man får ud af at bruge loyalitetsplatformen, og hele belønningssystemet skal også være nemt at regne ud. Det kan eksempelvis være, at man optjener 25 point ved at handle for 25 kroner. Det kan de fleste forholde sig til. Loyalitetsplatformen skal også være nem at anvende rent teknisk og skal henvende sig direkte til virksomhedens målgruppe. 

Den sidste ting, som er enormt vigtig i forbindelse med en loyalitetsplatform, er integration til POS-system i fysiske forretninger for at opbygge loyalitetsprogrammet omkring købsdata. Denne integration sikrer også, at medarbejdere og andre ikke misbruger systemet og snyder med optjente point, giver venner og bekendte uberettigede rabatter osv. Mange virksomheder har også integration til webshop, da det ofte er forventet af kunderne, uanset om de handler i fysiske butikker eller via webshop.

Når man skal skabe digital kundeloyalitet er det generelt rigtig vigtigt at snakke kundens sprog. Prøv at sætte dig i kundens sted. Hvad ville du forvente at få ud af at handle med din virksomhed online? Hvad  fungerer rigtig godt på nuværende tidspunkt og hvad kan forbedre oplevelsen? Stil dig selv disse simple spørgsmål, og så vil du hurtigt kunne tilbyde dine kunder helt unikke oplevelser online, som gerne skulle få dem til at handle med din virksomhed igen.

Indlægs forfatter: Amalie Andersen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *