Få gang i eksporten med tilskud til digitalisering

På baggrund af anbefalinger fra de regeringsnedsatte genstartsteams er det blevet besluttet at afsætte 35 millioner kroner til SMV:Digital til at fremme digitaliseringen i forbindelse med eksport i SMV’er rundt omkring i landet. De vouchers, der kan ansøges om, ligger på mellem 25.000 og 250.000 kroner.

Det er et bredt flertal af Folketingets Partier, som har støttet op om forslaget om at afsætte de 35 millioner kroner til SMV:Digital. De vouchers, som SMV’erne kan ansøge om, skal anvendes til projekter, som optimerer virksomhedens eksport. Det vil altså sige, at tiltaget vil være relevant for eksporterende SMV’er, og SVM’er som vil kunne komme til at eksportere på baggrund af tiltaget. 

De pågældende vouchers, som SMV’erne kan ansøge om, ligger på enten 25.000, 100.000 eller 250.000 og afhænger af virksomhedens størrelse. Hver enkelt af de tre vouchers har et specifikt formål. 

25.000 kroner-voucheren er gældende for SMV’er med højst 20 ansatte og skal gå til privat rådgivning om e-eksport. Denne rådgivning indebærer blandt andet et opstarts-webinar. 

100.000 kroner-voucheren er gældende for SMV’er, som skal bruge hjælp til at finde den mest optimale digitale løsning, eller som skal bruge rådgivning om indkøb og implementering af digitale systemer, e-handel eller automatisering, som kan fremme eksportsituationen. Disse SMV’er får ved hjælp af voucheren adgang til privat rådgivning inden for lige netop disse områder. 

250.000 kroner-voucheren er gældende for SMV’er, som vil investere i digitale systemer, e-handelsløsninger eller automatisering, der kan hjælpe med at fremme eksportsituationen. Voucheren skal være med til at dække indkøb af software eller hardware, hvor tilskuddet fra voucheren udgør 25% og maksimalt 200.000 kroner. Vælger virksomheden at investere i en abonnementsbaseret løsning, støttes udgiften i op til 2 år. De sidste 50.000 kroner, som indgår i voucheren, skal gå til privat rådgivning om implementering af investeringen. 

Hvis man ønsker at blive tildelt en voucher, skal man være relativt hurtig til at få sendt en ansøgning afsted, da vouchers uddeles efter først-til-mølle-princippet, og efterspørgslen er højst sandsynligt stor. Tilskuddene er allerede reserveret til bestemte geografiske områder baseret på en repræsentativ fordeling.

Du finder ansøgningsskabeloner til både 25.000 kroner-voucheren, 100.000 kroner-voucheren samt 250.000 kroner-voucheren på SMV:Digitals hjemmeside. Her kan du også orientere dig om kravene til ansøgere i SMV:Digital, så at du er sikker på, at du har mulighed for at søge, og at du søger korrekt. 

Der kan ansøges om vouchers frem til den 18. november 2020, men der lukkes for nye ansøgninger, hvis alle midler er opbrugt inden denne dato.

SMV:Digital indeholder desuden andre tilbud, som din virksomhed garanteret kan få gavn af. Det kan eksempelvis være sprint- eller kompetenceforløb, vejledning om online salg og regulering i EU, opstart af ehandelseksport med Trade Council eller hjælp til at håndtere unfair konkurrence. Så der er altså masser af fordele at hente hos SMV:Digital, som din virksomhed kan få glæde af, og som kan bidrage til at forbedre din virksomheds digitalisering. 

Indlægs forfatter: Amalie Andersen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *