En marketingsstrategi har til formål at promovere din virksomheds varer eller service. Det handler altså om, hvilke mål din virksomhed har for sin marketing og hvordan I opnår disse mål. Derfor er det en rigtig god ide at starte med at finde virksomhedens marketingsmål, så I har en samlet ide om, hvad jeres marketing skal gøre for virksomheden. Dernæst kan I begynde at lægge markedsføringsstrategier for, hvordan I kan nå disse mål. En markedsføringsstrategi er derfor en handlingsplan over, hvordan I vil nå jeres mål med markedsføringen.
Det kan være en rigtig god ide at lave en markedsundersøgelse forud for jeres markedsføringsstrategi. Herigennem kan jeres målgruppe nemlig give jer en ide om, hvad deres behov er i forhold til jeres produkter eller ydelser. På denne måde får I en bedre ide om, hvordan I skal markedsføre jer for at appellere til jeres målgruppe. I bruger derfor ikke unødvendige penge på markedsføring, der overhovedet ikke fungerer for målgruppen. I kan her også få en bedre ide over, hvilke platforme der vil være bedst at bruge for at gøre jer synlige for jeres nuværende og potentielle kunder. Bruger jeres målgruppe for eksempel ikke Instagram, så behøver I ikke at spilde penge ved at købe annonceringer her. En platform som Facebook kan være et godt sted at starte for de fleste virksomheder, da de fleste mennesker har en profil på Facebook og bruger den dagligt.
Så kommer marketingsplanen, hvor I skal lægge en langsigtet plan over, hvordan I vil nå jeres marketingsmål. Det kunne for eksempel være, hvor mange annoncer og opslag I skal lave på Facebook, hvad de skal indeholde, og hvor lang tid skal de køre – dette kan selvfølgelig være på mange andre platforme, som Instagram, Google, Tiktok og meget mere. I skal også gøre op med jer selv, hvilke slags annoncer og opslag der skal laves. Skal I bruge videoer, billeder og tekst? Hertil kan det nævnes, at det er de færreste mennesker, der gider at bruge tid på at læse en lang tekst, så det kan være en god ide at inkorporere visuelle virkemidler også.
Efter et års tid eller lignende, kan I tage et kig på jeres markedsføringsstrategi for at se, hvad der virker og hvad der ikke virker. På denne måde optimerer I jeres markedsføring.