Hvordan et procesmæssigt fokus kan støtte dit fremtidige PIM-projekt

Product Information Management System projekt.

Hvad er mere vigtigt end din forretning? Hvad betyder mere end dine medarbejderes hverdag og daglige processer?

Når man implementerer PIM-systemer, glemmer mange ofte forretningen. De har fokus på teknologien, men glemmer fuldstændig den værdi, som systemet skal skabe ude i forretningen. Man glemmer de processer, der skal ændres, optimeres eller understøttes af det givne system og dets features. Med andre ord; man implementerer teknologi for teknologiens skyld.

Et fokus på processer er ikke noget, vi bare siger

Det er nemt at sige, man har fokus på processer. Det er også nemt at sige, at man har fokus på din forretning. Det er straks svære rent faktisk at gøre det i praksis.

Når vi implementerer en af vores PIM-løsninger hos jer, så vil vi hurtigt dykke ned i jer processer og få indblik i jeres dagligdag. Når man dykker ned i jeres arbejdsprocesser, opdager man ting, der i hverdagens travlhed og kaos er implicit og underforstået. Man graver derfor disse skjulte behov og udfordringer frem og forsøger at løse disse.

Dit dataflow

For at få en forståelse for, hvordan data bliver født og lever i din forretning, så kan det være en fordel at gennemgå dit forretnings dataflow. Man gennemgår dette flow ved at stille følgende spørgsmål:

Når en ny vare fødes i din forretning, hvilket data er så det allerførste, du tilknytter denne vare? Hvem opretter dette data? Hvad er det næste data, der oprettes?

Det handler ikke om, at man skal definere et klart og stringent dataflow, da dette ofte ikke er tilfældet. Processer har ofte tilbageløb, loops og samtidig udførsel af opgaver. Og det er helt fint og ganske naturligt, når det er mennesker, der ofte er de primære aktører i processen.

Det er også vigtigt at få flowet visualiseret. Sticky notes, der klistres på en tavle eller en væg er en lavpraktisk, men meget effektiv måde at visualisere og brainstorme på procesflows.

Dine forretningsprocesser

På samme måde, som vi gennemgår dit dataflow, så gennemgår vi også relevante forretningsprocesser. Det skyldes, at man i vores optik ikke kan implementere en IT-løsning uden den støtter og optimerer dine forretning. På samme måde som med gennemgangen af dataflowet, så gennemgår vi dine forretningsprocesser ved at stille en række spørgsmål:

Hvem får den næste gang? Hvordan kommer den derhen? Hvem får den i virkeligheden næste gang?

Her handler det igen om, at man ikke nødvendigvis skal få defineret et klart og stringent flow, med en ekstrem høj detaljegrad, men derimod at man får den tilstrækkelige forståelse for jeres forretning og de involverede medarbejderes hverdag. Visualisering er igen her nøglen til et overblik og en bedre forståelse.

Hvad er PIM?

Ideen med et PIM-system er ”én kilde til sandheden”. Det er et system, der sikrer at du fra ét centralt sted har overblikket over dit produktdata. Det er et system, der muliggør at du kan vedligeholde og opdatere dit produktdata ét centralt sted.

Det er på samme tid et system, der giver én kilde, hvor du kan publicere alt dit produktdata fra. Fra ét centralt sted distribuerer du dit produktdata til din webshop, online markedspladser, kataloger, prislister og Excel.

Et PIM-system er derfor en løsning, der samler dit produktdata og derefter publicerer det gennem dine salgskanaler.

Med et PIM-system sikrer du således datakvalitet og konsistens på tværs af kanalerne.

Indlægs forfatter: Redaktionen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.