Det kan din virksomhed gøre for at skabe mere salg

Nu om dage er det langt fra alle virksomheder, som arbejder strategisk med deres salg, og det er en skam, da nylig forskning viser, at virksomheder, som arbejder strategisk med salg, har langt mere succes, end de virksomheder, som ikke gør det. 

Det strategiske arbejde med salg har til formål at skabe vækst via de tre drivers for vækst, som er at tiltrække nye kunder, fortsat at kunne skabe omsætning via eksisterende kunder samt at øge omsætningen via eksisterende kunder. 

En virksomhed kan nemt skabe vækst ved at fokusere på at arbejde strategisk med virksomhedens salg ved blandt andet at fokusere på de syv udfordringer, som ofte er forbundet med salget. Ved at arbejde ud fra de syv salgsdyder vil det være muligt for virksomheden at kunne håndtere disse udfordringer og vende dem til virksomhedens fordel.

En af de udfordringer, som er er knyttet til virksomhedens salg, er, at salg bør være sammenkoblet med resten af organisationen, og der bør være en salgskultur, der har rødder i alle organisationens afdelinger. Det vil altså sige, at virksomheden bør gøre en indsats for, at der bliver etableret et tæt samarbejde mellem salgsafdelingen og afdelinger som kundeserviceafdelingen og marketingsafdelingen. Hvis salg ikke hænger sammen med resten af organisationen, så får salgsafdelingen mindre indflydelse på kundens samlede oplevelse, hvilket i sidste ende forringer udbyttet. 

En anden udfordring er, at virksomhedens salgschef kan være nok så kompetent og talentfuld en sælger, men det giver ikke et optimalt udbytte i sammenhæng med eksempelvis coaching og strategiplanlægning, hvis ikke han eller hun også er en god leder.

En tredje udfordring er, at mange virksomheder ikke undersøger og afprøver nogle af de mange nye teknologiske redskaber, som man efterhånden har fået stillet til rådighed i forbindelse med salg. Generelt bliver der brugt for lidt ressourcer på forretningsudvikling, hvilket på mange måder er med til at hæmme virksomhedens salg. 

Endnu en udfordring, som virksomheden kan møde i forbindelse med salg, er, at den værdiskabelse, der kommer af salget, bliver undermineret i en sådan grad, at betalingen for virksomhedens ydelser ikke svarer til den værdi, salget har bidraget til. Det er utroligt vigtigt, at virksomheden er klar over den værdi, der bliver skabt via salget, således at virksomheden kan modtage en fair betaling for ydelserne. 

En helt anden udfordring i forbindelse med salg er, at ressourcerne, der er forbundet med salget, ikke bliver udnyttet optimalt, og dermed ikke giver det optimale afkast. Der bør være en klar sammenhæng mellem ressourcerne og virksomhedens strategiske mål, og de forskellige ressourcer bør måles og vejes i forbindelse med, hvor meget de bidrager med.  

Dette var bare få eksempler på de syv salgsudfordringer og de syv dyder. 

Er du interesseret i at høre mere om salgets syv udfordringer og dyder, og hvordan du kan arbejde aktivt med dem i din virksomhed? Så kan du gå ind på linket lige her. Her får du adgang til en hel rapport om forskningsprojektet omhandlende salgets syv dyder og kan læse mere om, hvordan du bedst muligt kan bruge dem i forbindelse med din virksomheds strategiske salg. 

Indlægs forfatter: Redaktionen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.