Sådan markedsfører du din virksomheds nyhedsbreve på lovlig vis

Nyhedsbreve er en fremragende måde at markedsføre sig på, men det kan få negative konsekvenser, hvis man ikke overholder reglerne for, hvordan man markedsfører sine nyhedsbreve. Hvis man ikke har arbejdet med nyhedsbreve før, er der ofte en masse vigtige aspekter af denne form for markedsføring, som man er uvidende om, og som faktisk er utroligt vigtige at have styr på for at overholde loven. I denne artikel kan du læse mere om, hvordan du kan overholde reglerne for markedsføring af nyhedsbreve.

Det første vi lige så godt kan få slået fast er, at der ikke er forskel på, om der er tale om B2B eller B2C, når det kommer til reglerne om markedsføring af nyhedsbreve. Uanset om din virksomhed opererer på det ene eller det andet marked, så er der tale om markedsføring, og dermed gælder markedsføringsloven altså.

Ifølge markedsføringsloven så må en virksomhed ikke sende mails med markedsføring til modtagere, som ikke har samtykket til at modtage denne form for markedsføringsmails. Det skal understreges, at inden der gives samtykke til at modtage markedsføringsmails, så skal modtageren altid informeres om, at modtageren til hver en tid kan tilbagetrække samtykket – nemt og uden omkostninger. Der bliver først samtykket, når modtageren fuldt ud har forstået, hvad samtykket indebærer, og vedkommende har gjort noget aktivt for at tilkendegive sit samtykke.

Hvis markedsføringsloven bliver overtrådt, så kan Forbrugerombudsmanden rejse sag mod den pågældende virksomhed. Af denne grund er det vigtigt at sætte sig ind i, hvordan reglerne for markedsføring bliver fortolket af Forbrugerombudsmanden, og det kan man gøre ved at læse Forbrugerombudsmandens spamvejledning. I spamvejledningen kan man blandt andet læse nærmere om, hvad der skal til, for at et samtykke gør sig gældende. 

Til sidst kan vi kigge lidt nærmere på, hvad du skal gøre, for at din virksomhed kan få succes med jeres nyhedsbreve. For det første så skal du have fundet et program, som du kan bruge til at sende virksomhedens nyhedsbreve ud med. Der findes rigtige mange forskellige programmer, som kan anvendes til e-mail markedsføring, og et af de mere populære af disse programmer er Mailchimp, da det er ret intuitivt opstillet og derfor relativt nemt at anvende. Det skal dog lige påpeges, at programmet er på engelsk. 

Næste trin er at sprede budskabet om din virksomheds nyhedsbreve til omverdenen. Det kan du eksempelvis gøre ved at reklamere for tjenesten på din virksomheds hjemmeside eller via virksomhedens sociale medier. 

Når du så skal udsende dine nyhedsbreve, så skal du være ekstremt opmærksom på, hvem virksomhedens målgruppe er. Du kan finde ud af, hvem virksomhedens målgruppe er ved eksempelvis at udsende spørgeskemaer via mail vedrørende alder, køn o.l. på dem, som er tilmeldt virksomhedens nyhedsbreve.

Du kan også selv prøve at tænke dig frem til målgruppen – altså hvem der kunne være mest interesserede i din virksomheds produkter eller ydelser. Når du har fundet frem til virksomhedens målgruppe, vil det blive nemmere at kunne tilrettelægge nyhedsbrevenes indhold, således at de kan fange modtagernes interesse og forhåbentligt få dem til at foretage et køb.

Indlægs forfatter: Redaktionen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *